Andra fina

Min Hibiskus (Hibiscus Rosea Sinensis) är fantastiskt stilig den med, men jag köpte den ganska nyligt så jag får se om blommorna kommer tillbaka nästa år.
Så här såg den ut för någon vecka sedan, men nu har blommorna vissnat och trillat av.

image6 image7

Den stora Hibiskussvårigheten under vintern blir att inte övervattna den. Det ska, enligt mina blomböcker, ge den färre blommor på sommaren.



Jag är också förtjust i en växt i köket.

image8

Jag tror att det är en Fredsgrönska (Peperomia Obtusifolia), men jag är inte helt hundra på det för den har aldrig haft några av de små blommorna som ska finnas och se ut så här:

image9
(Foto från www.plantoftheweek.org)

Ändå verkar den må bra (eller ha mått bra tills helt nyligt, nu har bladen börjat bli gulbruna och fula) och den har växt som ett ogräs. Den är fantastisk att ta sticklingar av, man sticker bara ned ett blad i såjord och väntar så kommer det garanterat upp en fin växt fort och bra. Den är lättskött också och behöver inte vattnas så ofta.
Här är två småplantor som jag fått av sticklingar:

image10 image11

Den första är litet pluttig men den andra tycker jag är riktigt tjusig. Får jag fullt i fönstren så ska jag nog byta ut moderplantan mot den.



Jag har en Australiensisk Bönplanta (Castanospermum Australe) som varit trogen, trevlig och välmående ett bra tag. När den i somras började växa rejält så blev jag riktigt förtjust i den.

image12 image13

Från början hade den bönlika utväxter mot jorden vid stammarna, men efter ett tag dog de och lossnade (kanske jag petade på dem litet också, för att se vad som fanns inuti). Det har uppenbarligen inte gjort något alls, den mår hur bra som helst och är även den lättskött och tålig.



Jag märker att alla mina favoriter är de som vuxit helt utan kontroll, och det har min Hängfikus (Ficus Pumila) också. Jag tror åtminstone att det är en Hängfikus, men jag är inte säker på det heller.

image14 image15

Den är alltså helt enorm, och den måste jag också beskära stenhårt nu till våren. Det är synd, då den tillsammans med de andra ampelväxterna i vardagsrumsfönstret fungerar är ett perfekt insynsskydd som inte är lika fult som de vita plastfilmerna med tulpaner på som man kan köpa på Designtorget. Så här fullt är det i fönstret nu:

image16

Jag har ändå varit tvungen att klippa av några grenar av fikusen, då de började vira in sig i de andra plantorna och störa dem för mycket.  I en riktigt gammal blombok jag har stod det att man kunde hindra växtsafterna från att blöda ut genom att bränna stumparna med tändstickor, så det provade jag den här gången. Jag har itne fått några resultat av det ännu, men spännande är det. Så här ser en avklippt och bränd stump ut:

image17

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0