Den som tar han har

Människor stjäl saker på jobbet. De tar pennor, häftapparater och jag har en kompis som brukade ta med sig brödlimpor hem. Jag är oftast en väldigt ärlig person, men jag går alltid runt på äldreboendet där jag arbetar och spanar efter skott som jag kan ta. Alla vet att stulna sticklingar blir de bästa plantorna, och dessutom får jag en spännande och hemlig stund då jag spanar över axeln och snabbt böjer mig fram och nyper av ett blad eller en topp. Det är egentligen inte alls säsong för att ta sticklingar nu, men jag kan bara inte låta bli.
Jag har snattat en hel del, många har dött i fickan innan jag hunnit ta hem dem och sätta dem i vatten och en del har dött efter det, men två plantor som jag tog i augusti lever och frodas.

Den ena tror jag är en Karlbergia (eller Karlbergare eller Svensk Murgröna eller Springpojke) (Plectranthus Verticillatus Druce).

image18 image19

Karlbergian är tydligen en riktigt gammaldags växt, och vill som de flesta sådana stå svalare på vintern. Det kan jag tyvärr inte låta den göra (åh vad jag önskar mig en inglasad balkong!), men har jag tur så klarar den sig ändå. Den ska vattnas måttligt och få torka ut litet mellan vattningarna, och bör beskäras på hösten.

Den andra tjuvade sticklingen vet jag inte alls vad den är för något. Den ser i alla fall ut så här:

image20 image21

I och med att den trivs på ett äldreboende så förmodar jag att den är tålig och inte ska vattnas för ofta, men det är allt jag känner till om den.

Nu i förrgår tog jag en topp av en Jul- eller Novemberkaktus som jag satte i min sticklingskruka, nu får jag se om det blir något av den.

Ni ska förresten inte bli arga för att jag skadar växterna jag stjäl ifrån, jag är noga med att bara ta skott där det inte märks. Dessutom verkar jag vara den enda som vattnar växterna, så vore det inte för mig så skulle de vara döda i alla fall.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0