Hos Strindberg skålar de också mycket

Bästa grejen jag gjort för mina växter på sistone är att jag satt ut skålar med vatten bland dem. Det höjer luftfuktigheten, och i och med att allt vatten i en skål är borta på en vecka så tror jag att det höjer den ganska mycket och att det behövs. Nu på vintern är det extra bra, dels för att luften är torrare och dels för att elementet under fönstret (som inte alls är bra för växterna) slås på och gör så vattnet dunstar ännu snabbare.

Igår köpte jag en Fikus, men jag har tappat bort laddaren till min kamera så ni får inte se den. Den ser i alla fall helt vanlig ut.
Personalen i mina blomsterhandlar (inte Kvibergs Blommor, utan de små blomsterhandlarna i Kortedala och Rymdtorget) är förresten ganska så okunnig och dålig. Då jag frågar om plantan är ett Gummiträd så svarar damen "Nej, det är något slags fikusväxt, tror jag". Då får man googla och bläddra i böcker och ta reda på att det förstås är ett Gummiträd, en Ficus Elastica.
I mina böcker står också att plantan kan växa 60-100 cm på ett år, hurra! Jag måste dock vara försiktig med vattningen nu under vintern, det verkar vara den enda svårigheten med fikusen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0