Är det i en öken vi öknar?

Jag har varit sugen på att göra en flaskträdgård ett bra tag, och igår såg jag Herself's Houseplants (en mycket trevlig blogg) fina och enkla små glasträdgårdar (och ännu roligare undervattensträdgårdar) och fick lust att göra en egen. Tyvärr hittade jag inga fina glasflaskor eller liknande på min bästa second hand-affär, men däremot söta små ökentroll och en bytta, så jag bestämde mig för att göra en öken istället, med suckulenter och en kaktus.

Idag besökte jag Kvibergs Blommor och inhandlade två suckulenter (eller kanske det är en suckulent och en kaktus) och kaktusfrön (för spänningens skull, nu kan vad som helst titta upp).
Dessutom köpte jag en påse grus, eller natursten. Det var lite roligt att be om det:

Jag -Ursäkta, jag letar efter grus?
Snäll gammal farbror - Grus?
J - Ja, grus.
Snf - Vanligt grus?
J - Jo.
Snf (håller på att börja skratta)- Vill du ha grus?
J - Ja.
Snf - Vi har sand.
J - Men jag vill ha litet större stenar. Som småstenar.
Snf - Marmorflis kanske?
J - Ja kanske, hur ser de ut?
Snf - De är vita och så här (visar med fingrarna)
J - Njaej, jag vill ha mer naturfärgade, som grus. Vanligt grus.
Då ropar en yngre man i kassan (Snf:s son?) att de har natursten. Naturstenen är perfekt grus, och jag får hela påsen för 15 kronor för ingen vet vad den ska kosta.

Kommentarer
Postat av: Rosengeranium (Parkettodlaren)

Heh, plantbutiker där folk vet vad de talar om är guld - även när de inte vet vad de talar om :-)

2008-02-14 @ 22:17:21
URL: http://parkettodlaren.blogspot.com/
Postat av: Jenny

Tack för mattipsen! Förutom jordnötterna där då, jag vill inte mörda min underbara Joel ;)
Jag håller på att fixa på distriktscentralen, det ska bli fräsht på riktigt för en gångs skull! Så jag har tagit hit lite växter, två olika callor och en fikus så här långt. Jag ska väl fota och lägga upp på bloggen senare.

2008-02-15 @ 11:18:48
URL: http://rubusarcticus.wordpress.com
Postat av: Annika

Parkettodlaren: Jo, absolut.

Jenny: Ojojoj, kunde jag ha mördat Joel? Huvva. Men varsågod annars, och jag ska hålla utkik efter blombilderna. JVi hade DÅK och jag blev invald i DS igår förresten. Tokroligt.

2008-02-18 @ 10:30:39
URL: http://floraochblogg.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0