Idag är jag hård och brutal

Nu har jag äntligen beskurit mina växter. Jag var elak mot dem och klippte av dem ordentligt, nu hoppas jag att de ska bli buskiga, blommiga och bra till sommaren. Så här såg ett av mina fönster ut före och efter:

image57 image58

Före bilden är några månader gammal, växterna var faktiskt ännu större när jag klippte av dem (och jag har bytt skärm på lampan, det är hemskt roligt med IKEAs lampor, de är tokbilliga och kan har man två kan man låta dem byta grejer med varandra).
Blomman i mitten, jag tror det är en vandrande judinna (Zebrina Pendula), ska jag byta ut mot nya skott. Det är tydligen helt normalt att den blir risig efter något år, men det är lätt att få sticklingar så det gör inte så mycket.



En av de jag klippte hårdast var bägarrankan (Dipladenia Mandevilla), som såg så här mycket ut som ett kråkbo innan:

image59 image60

Och så här litet ut som ett efteråt:

image61

Har jag tur kan jag kanske få några blommor på den i år.



En annan  som jag var dum mot är jag inte helt hundra på vilket slags växt det är, men jag skulle gissa på en Peperomia. Den hade ialla fall fått långa nästan bladlösa grenar under vintern som jag klippte bort nu.

image62 image63



Annars toppade jag en murgröna (Hedera) och en hibiskus, men jag var ganska snäll mot dem båda två. Hibiskusar ska man egentligen beskära stenhårt, men eftersom jag köpte min i höstas har den knappt växt sedan dess utan såg ut ungefär som de hibiskusar som fanns på "efter"bilderna i beskärningsinstruktionerna i mina blomböcker. Därför klippte jag bara av topparna, för säkerhets skull för att få växten litet buskigare.

image64 image65



Om ungefär tre veckor är det sedan dags att plantera om alla växterna. man kan göra det antingen före eller efter beskärningen, men i vilket fall ska man lämna några veckor däremellan.
Jag har fått massor av sticklingar av allt klippandet, så nu har jag nog fler sådana än jag har riktiga stora blommor. En av mina Novemberkaktussticklingar har dessutom börjat få en liten liten liten babykopia av sig själv på toppen och överhuvudtaget spirar det litet här och där. Hurra!

Kommentarer
Postat av: Rosengeranium (Parkettodlaren)

Heh, det är alltid skönt att klippa ner - fast jag har aldrig hjärta att slänga sticklingarna efteråt, och plötsligt har jag krukväxter nog för en större herrgård. :-)

2008-02-21 @ 11:34:04
URL: http://parkettodlaren.blogspot.com/
Postat av: HKH Hertiginnan Anne af Uppsala

Ursäkta att jag lägger mig i men menar du att min blogg är roligaste eller "gnällets" blogg är roligast. Du vet han som vill kräkas på att jag stavar fel.

2008-02-24 @ 16:16:41
URL: http://veckomagasinet.se
Postat av: Joppe

Meh, Hertiginnan, jag kräks inte på att du stavar fel, snarare på ditt skryt och på ditt avancerade twinglyhorande. Ursäkta att jag drog in dig i det här Annika...

2008-02-25 @ 02:26:58
URL: http://joppelito.blogg.se/
Postat av: Annika

Parkettodlaren: Jo, det är jobbigt, särskilt när man ska trycka in alla sticklingarna i en etta...

Hertiginnan: Det är klart det är du som är rolig, Joppes blogg är ju på riktigt
Joppe: Ingen fara, jag brukar prata med tokiga farbröder på spårvagnen också. Men vad är twinglyhorande?

2008-02-26 @ 20:35:00
URL: http://floraochblogg.blogg.se
Postat av: Joppe

När man länkar hej vilt till artiklar i svd, dn etc som inte har nån som helst relevans, bara för att locka till sig läsare.

2008-02-27 @ 16:03:12
URL: http://joppelito.blogg.se
Postat av: HKH Anne Hertiginnan af Uppsala

vad betyder twinglyhorande?
Jag ska på slottet med landshövdingen Anders Björck först ska vi förfesta i hans residence de ni. Surt sa räven om bären ni får inte vara med och det svider ha ha ha

2008-02-27 @ 22:38:32
URL: http://veckomagasinet.se
Postat av: HKH Hertiginnan Anne af Uppsala

Det stämmer Joppe att jag skickade dem på dig så att någon kan hjälpa mig att sätta dig fett på plats. Jag har kommenterat det i mitt senaste inlägg och länkat till din blogg så att fler hittar hit och hjälper mig att hålla i sågen när jag sågar din blogg, blä

2008-02-27 @ 23:35:17
URL: http://VECKOMAGASINET.SE
Postat av: Annika

Hertiginnan: Ojojoj, ska du förfesta med landshövdingen? Shit vad roligt, fatta att jag missar det! Jag kommer att sitta som Askungen i mitt fönster och gråta.
Men jag måste fråga, är man verkligen HKH när man är hertiginna? Jag trodde att det bara var kungafamiljen som skulle tilltalas med kunglig höghet?

2008-02-28 @ 11:55:00
URL: http://floraochblogg.blogg.se
Postat av: Joppe

Och vem blev satt på plats hertiginnan? Jag skämtade bara om att du "skickade dem på mig", det där med glimten i ögat du vet. Sist jag såg Anders Björck så stod han framför mig på Luthagens Livs. Han köpte dasspapper och en cocacola. Glamour!

2008-02-28 @ 12:38:40
URL: http://joppelito.blogg.se
Postat av: Ilyasanette

I would suggest using shades of blue. Much more relaxing to look at.

2008-09-24 @ 10:10:35
URL: http://ilyasanette.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0