The Wild Wild West

En av de blomböcker jag köpte i julas var Balkongodling av Erika Markmann från 1987. Förutom att den har fantastiska bilder av en balkong med spaljéer runt väggarna och uppe i taket så man sitter innesluten i ett litet rum av blommor (jag ska visa dem när jag hittar min kamera, men nu när jag letar hittar jag inget annat än damm överallt) så finns en beskrivning av en fantastisk naturbalkong på fjärde våningen i en storstad.
Ägaren har placerat baljor, byttor och lådor med jord överallt på balkongen, och sedan bara väntat och sett vad som hände. Under första året hände ingenting alls, men litet eftersom började allt möjligt dyka upp: ljung, vide, en liten björk, mossa och en nyponbuske. Med växterna kom nyckelpigor, getingar, fjärilar, tusenfotingar och till och med daggmaskar.
Allt hade flugit dit helt på egen hand, och så fick ägaren en egen blomsteräng som inte behövde skötas alls.

Hade jag inte tyckt så mycket om att pyssla med mina växter så hade jag nog gjort ett försök. Nu har jag istället sått årets första fröer: rosa knölbegonia som ska hänga i amplar på balkongen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0