Frösådd

Jag tog fram mitt lilla växthus för någon vecka sedan och sådde Klockmalva, Persilja, Luktärt och Coleus. Nu har de allesammans kommit upp, förutom persiljan, och dessutom har Knölbegonian jag satte förut börjat synas. Eftersom jag har ett stort fönster in i min etta och bor på bottenvåningen så är insynskydd en bra grej för mig, och då är ett lågt växthus i fönstret inte det bästa. Därför provade jag i år att sätta växthuset inne i rummet under växtbelysning (lågenergilampa) istället, och det har fungerat riktigt bra (hittills). Jag tänder lampan när jag vaknar och släcker den när det blivit mörkt, och plantorna verkar trivas. Coleusarna satte jag alldeles för tätt (det var så små och många frön att jag inte kunde låta bli att bara strö ut dem som semmelflorsocker) så de har jag försiktigt gallrat med en pincett.

image73 
image74

image75



Jag tänker plantera om mina växter nu i dagarna och har köpt lerkrukor att använda som innerkrukor. Tidigare använde jag plastkrukor, men eftersom jag oftare vattnar för mycket än för litet är lerkrukor, som suger åt sig en del vatten, bättre än plastkrukor. Man måste förstås anpassa valet av innerkruka efter växten också, så min lilla köttätare som alltid vill ha det fuktigt ska fortfarande stå i en plastkruka.

Kommentarer
Postat av: Rosengeranium (Parkettodlaren)

Persilja är knepigt! Jag har aldrig lyckats med den - fast jag odlar den alltid kruka så jag ber litet om det också :-).

2008-03-06 @ 12:48:59
URL: http://parkettodlaren.blogspot.com/
Postat av: Joppe

Nej persilja inomhus har jag heller aldrig lyckats med.

2008-03-06 @ 16:10:13
URL: http://joppelito.blogg.se
Postat av: David

Vilken trevlig blogg! Skulle ni möjligen vara intresserad av att tjäna extra pengar på den genom annonsering? Tveka inte att kolla in vår sida eller att höra av er.

(Ta med fördel borta detta meddelande efter att ni läst det.)

2008-03-07 @ 16:18:02
URL: http://www.adoperator.com
Postat av: Annika

Persiljan har faktiskt börjat växa nu, så vi får de om den kanske kan bli undantaget som bekräftar regeln.

David: Tack, men jag vill inte ha några annonser.

2008-03-18 @ 11:45:48
URL: http://floraochblogg.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0