Sommaren är över oss

Jag tänkte lägga upp ett foto på en knopp som min hibiskus skaffat sig

image85

Tyvärr tar det så länge mellan inläggen att blomman hann slå ut och bli årets första sommarblomma, och flera nya knoppar är på väg.

image86



Annars har jag problem med de växter jag sått. Många av dem verkar tyna bort. De blir någon centimeter och trivs bra för att plötsligt ha förvandlats till smala små trådar som hänger över kanten på krukan. Jag behöver hjälp och jag behöver den nu!

image87

Luktärterna har klarat sig ifrån det men ser ändå ganska taniga ut.

image90



En krukväxt som mår bra är Novemberljuset, som bara blommar och blommar och blommar.

image91



Vårens balkonglåda är inspirerad av H&Ms Marimekkokollektion med petunior och penseer i rosa och orange, och jag har satt ut litet kryddor i en kakburk på balkongbordet också.

image88 image89

Kommentarer
Postat av: Sessah

Ja älskar blommor :D

2008-05-13 @ 16:20:01
URL: http://sessah.blogg.se
Postat av: Rosengeranium (Parkettodlaren)

Hmmm, knepigt problem med småplantorna. Har du sorgmygg surrande omkring dem? I så fall kan det hända att de mumsar upp de späda rötterna så att plantan inte får något vatten. De går att bekämpa med nematoder (små vänliga rundmaskar som äter blomflugelarver) och finns bland annat i medlet "Nemablom" http://www.bionema.se/?lang=se&menuID=1&subID=1 .

Det kan också vara för mycket näring i jorden så att rötterna bränns (även om småplantor klarar mer än man tror - jag har sått flera gånger i vanlig blomjord utan problem).

Kolla också om du har mycket kalk i vattnet, kalken kan hindra näringsupptaget - och då särskilt av järn. Detta skulle kunna förklara trådigheten och tanigheten.

En sista möjlighet är att de står litet för mörkt - även ett väldigt ljust fönster kan vara dunkelt för en liten planta. Mina försådder uppförde sig ungeför sådär innan de kom under extraljus.

Många förslag på ett bräde - i ditt ställe skulle jag börja med Nemablom och kanske hänga upp ett lysrör, mörker och blomflugor är de vanligaste problemen.

Jättesnygg hibiskus! Jag är avis! :)

2008-05-14 @ 20:03:11
URL: http://parkettodlaren.blogspot.com/
Postat av: Annika

Tack så jättemycket för tipsen!

Jag ska prova Nemablom, och se om jag kan (eller ids, jag är inte så flitig som du) fixa kalket i vattnet. Jag har sett en del blomflugor och sorgmygg runt växthuset, så det kan nog vara problemet.
Ljuset tror jag inte det kan vara, eftersom det här hänt med växter litet här och där i rummet, och itne jorden heller då det är vanlig såjord.

Men dina förslag var superbra, och jag ska absolut försöka fixa det.

2008-05-16 @ 14:24:55
URL: http://floraochblogg.blogg.se
Postat av: Anjelica

Har du basilika och timjan ute hela sommaren alltså? Jag hade mina inne, men de återhämtade sig aldrig riktigt efter att jag hade rest bort någon vecka. It's a shame. Nu har jag inga örter.

2008-09-18 @ 23:24:11
URL: http://arachnoidea.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0