Ett spjut!

Det mest spännande som hänt med mina växter i år är när det växte fram ett sojut.
Jag hade inte brytt mig om dem så mycket under en priod, och när jag så tittade på dem igen hade en av dem (en trevlig grön växt med spräckliga blad som jag inte kunnat identifiera) fått en meterlång kvist som växte rakt upp.
Här är den inringad:



Det har inte växt så mycket sedan dess, nu når det precis över kanten på ampeln bredvid. Ett till, mindre spjut har vuxit fram bredvid, det är kanske hälften så långt som det första. Högst upp på spjuten finns två bladrosetter, och det ser ut som om fler blad är på väg fram.

Ungefär samtidigt som spjuten väte fram blommade växten med skira vita blommor:



Om någon kunde hjälpa mig identifiera växten vore jag evigt tacksam.
Idag ska jag plantera om den. Jag har tänkt göra i ordning några klätterväxter till balkongen och då dessutom omplantera några krukor som jag inte hann med tidigare i våras, då jag egentligen borde ha gjort det.

Kommentarer
Postat av: Arnsonja

The information found by me on this site appeared very useful! Thanks to the owner!

2010-12-13 @ 16:15:30
URL: http://arnsonja.blogbow.com
Postat av: Spjutliknande blomma

Hej Annika! Jag har också en sådan blomma, men vet inte heller vad den heter! Lagt ut den på Facebook och vi är några som är engagerade i denna fråga;)!

Ska söka vidare om det kan vara en variant på ampelilja. Kanske vi hörs, mvh Cicci Green

2011-04-08 @ 12:48:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0