På våren är jag elak

När det nu är vår så måste man beskära igen. Den här gången klippte jag inte till så många växter, och jag tog bara kort på de två mest radikala ingreppen; en hibiskus och en bägarranka.

Hibiskusen var inte särskilt storvuxen, men ganska spretig. Jag klippte först ganska försiktigt:



Men ändrade mig sedan och klippte ned den rejält:



Bägarrankan hade vuxit sig fruktansvärd. Med bröllop och nytt jobb förra våren blev det inte av att jag gjorde något åt den, så den hade blivit ett stort kråkbo av förvildade smågrenar som jag litet halvhjärtat hade försökt böja ner mot spaljén:


Efter en extreme makeover:



Var den till sist så här ynklig:


Jag hoppas ändå att ynklig är bättre än tokig, och den har redan massor av nya skott. Jag är inte säker på om jag borde klippa ned dem redan nu och klippa litet i taget, eller vänta till nästa vår och ge den en brutal omgång då också.

Kommentarer
Postat av: Malin

Det är nödvändigt ont! Jag beskar min klätter-ros för en månad sen drygt och den tog fart som bara den. Friskt vågat, du vet... Annars har jag planterat ut all min frösådd förutom chiliplantan (den enda kvar som inte blev gå-bort-present) som ska stå kvar inomhus enligt instruktion så fönsterkarmen gapar tomt. Skickar massor med bra energi åt ditt håll och håller tummarna! :-) Kram!

2010-05-20 @ 15:51:52
URL: http://evasdotter.wordpress.com
Postat av: Annika

Malin: Är fönsterbrädan tom kan du ju alltid ta sticklingar av allt du hittar och se vad som växer upp. Fint med en chiliplanta, det ska bli roligt att höra om det blir några frukter på den.

2010-05-22 @ 10:58:50
URL: http://floraochblogg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0